Dags för årets rapport om mitt Bayeux-broderi. Som ni säkert minns påbörjade jag detta projekt sommaren 2007 och sedan dess broderar jag en liten bit varje sommar på min Bayuextapet-kopia. Broderiet kommer att bli 140 cm långt och cirka 50 cm högt. Så jag broderar alltså bara en liten bit av hela den 70 meter långa originaltapeten som finns att beskåda i Bayeux som ligger i Normandie som ligger i norra Frankrike.
Det är intressant att fundera på hur detta enorma broderi kom till. Det föreställer slaget vid Hastings 1066 och man tror att det har broderats under åren därefter. År 1077 finns det en notering om att ett broderi har visats i katedralen i Bayeux. Några personer som måste ha varit vittnen till det blodiga slaget har ritat de 50 scener som broderiet består av. Det är mycket blod och avhuggna huvuden, men också vackra hästar och stolta långskepp. Att det är flera personer som ritat figurerna kan man räkna ut eftersom stilen på olika scener skiljer sig åt. Man är ganska säker på att det är engelsmän, sannolikt nunnor, som har stått för broderandet. Det är antagligen ett sammansvetsat gäng, för broderitekniken är lika över hela broderiet.
Bottentyget är oblekt linne och broderitråden är ullgarn i flera murriga medeltidsfärger. De stygn som använts är kedjestygn, stjälkstygn och klyvsöm. Ytorna har fyllts med dubbel läggsöm. Genom att studera baksidan av broderiet kan man räkna ut att först har de broderat alla linjer och sedan har de fyllt ytorna med läggsöm.
När jag sitter här och broderar så tänker jag att visserligen finns det en hel del som har utvecklats sedan 1000-talet. Jag kan till exempel brodera på kvällstid med bra belysning, medan nunnorna bara kunde brodera i dagsljus. Men å andra sidan så tar varje stygn lika lång tid att brodera nu som det gjorde för tusen år sedan och det är ganska trevligt att känna att vi har något gemensamt, nunnorna och jag.
Om ni vill se en liten informationsfilm om broderiet kan jag rekommendera den här från BBC.
Jag har längtat efter en rapport om Bayeutapetens framskridande. En liten likhet med de medeltida brodöserna är ju att du gärna också har ljust!!!! Du utnyttjar ju sommarljuset!!! Eller får du något gjort på tapeten under vintertid?
En fördel till har vi moderna människor och det är att vi med hjälp kan se långt upp i åldern. En brodös eller en som skrev vackert var förbrukad när synen blev sämre! Tack för bra glasögon!!!
Med detta vill jag inte påstå att du kanske är gammal och har dålig syn, men det är en sak man sällan tänker på när man beundrar gamla broderier.
Angående ljuset har du ju faktiskt rätt. Jag broderar gärna i lampbelysning, men just Bayeuxtapeten föredrar jag att brodera utomhus en solig sommardag.
Angående läsglasögon: glömde det, eftersom jag inte har behov av dem än 🙂
Hej! Kul att se att du broderar Bayeuxtapeten, jag gillar den skarpt!
För några år sen var vi på bussresa genom Värmland, och där, i Torsby, finns en modern Bayeuxtapet. Den skildrar pilgrimsvägen mellan Vänern och Nidarosdomen i Trondheim. Fantastisk! Både huvudmotiven längs vägen med t ex Ransäters kyrka finns där, men även brodösernas egen värld i kanterna, makens bärgningsbil, barnen, tranorna utanför huset osv. Ett besök där kan varmt rekommenderas!
Hej Ethel!
Den där pilgrimstapeten låter väldigt spännande. Det var många år sedan jag var i Värmland. Det kanske börjar bli dags för ett återbesök. Tack för tipset!